Ето, моят слуга ще благоуспее, ще се въздигне, ще се възвиси. Както мнозина бидоха смаяни, гледайки на него – толкоз ликът му беше обезобразен повече, отколкото на синовете човечески – така той ще смая много народи; царе ще затворят пред него устата си, защото ще видят онова, за което не им е било говорено, и ще узнаят, каквото не са слушали. Кой повярва на това, що е чул от нас? И кому се откри мишцата Господня?
Защото той изникна пред него като младочка и като израстък из суха земя; няма в него ни изглед, нито величие, ние го видяхме, и в него нямаше изглед, който да ни привлича към него. Той беше презрян и унизен пред людете, мъж на скърби и изпитал недъзи, и ние отвръщахме от него лицето си; той беше презиран и ние за нищо го не смятахме.
Той взе върху си нашите немощи и понесе нашите недъзи; а ние мислехме, че той беше поразяван, наказван и унизяван от Бога. А той бе изпоранен за нашите грехове и мъчен за нашите беззакония; наказанието за нашия мир биде върху него, и чрез неговите рани се изцелихме.
Всички ние блуждаехме като овци, отбихме се всеки от пътя си – и Господ възложи върху него греховете на всинца ни. Той бе измъчван, но страдаше доброволно и уста си не отваряше; като овца бе той заведен на клане, и като агне пред стригачите си е безгласно, така и той не отваряше устата си.
От затвор и съд той бе грабнат. Но рода му кой ще обясни? Защото той бе изтръгнат от земята на живите; за престъпленията на моя народ претърпя смърт. Отредиха му гроб със злодейци, но той биде погребан у богатия, защото не бе сторил грях, и в устата му нямаше лъжа.
Но на Господа биде угодно да го съкруши, и той го предаде на мъчение; а кога душата му принесе умилостивителна жертва, той ще види дълговечно потомство, и волята Господня успешно ще се изпълнява чрез неговата ръка. С доволство той ще гледа подвига на душата си; чрез познанието, което ще имат за него, той, праведникът, моят слуга, ще оправдае мнозина и греховете им върху си ще понесе.
Затова Аз ще му дам дял между великите, и със силните плячка ще дели, задето душата си на смърт предаде, и към злодейци биде причислен, когато между това той понесе върху си греха на мнозина, и за престъпниците стана ходатай.
Това е Божие слово.
ОТПЕВЕН ПСАЛОМ
Пс 30,2 и 6.12-13.15-16.17 и 25 (О: Лк 23,46)
Отче, в Твоите ръце предавам духа си.
На Тебе, Господи, се уповавам, да се не посрамя на веки; по Твоята правда избави ме.
В Твоите ръце предавам духа си, Ти си ме избавил, Господи, Боже на истината.
Отче, в Твоите ръце предавам духа си.
От всичките си врагове станах за укор, дори пред моите съседи, и за моите познати: които ме видят на улицата, бягат от мене. Забравен съм в сърцата като мъртъв; Аз съм като разбит съд.
Отче, в Твоите ръце предавам духа си.
Аз пък на Тебе, Господи, се уповавам; казах: „Ти си мой Бог”, дните ми са в Твоя ръка.” Избави ме от ръцете на враговете ми и от гонителите ми.
Отче, в Твоите ръце предавам духа си.
Яви на Твоя раб светлото си лице; спаси ме с Твоята милост. Дерзайте, и да крепне сърцето ви, дерзайте всички, които се надявате на Господа.
Отче, в Твоите ръце предавам духа си.
ВТОРО ЧЕТИВО
Научи се на послушание, и стана
причина за вечно спасение за всички,
които Му се подчиняват.
Четене от посланието до евреите.4,14-16; 5,7-9
И тъй, като имаме велик първосвещеник, който е преминал през небесата, Исуса, Сина Божий, нека се държим по вероизповеданието. Защото ние имаме не такъв първосвещеник, който не би могъл да ни съчувствува в нашите немощи, а такъв, който е изкушен като нас във всичко, освен в грях. И тъй, нека дръзновено пристъпваме към престола на благодатта, за да получим милост и да намерим благодат за благовременна помощ.
Защото Христос в дните на плътта си, със силен вик и сълзи отправи молби и молитви към Оня, който можеше да Го спаси от смърт, и, като биде чут поради благоволението Си, макар и да е Син, той се научи на послушание чрез онова, което претърпя, и, като се усъвършенствува, стана за всички, които Му са послушни, причина за вечно спасение.
Това е Божие слово.
СТИХ ПРЕДИ ЕВАНГЕЛИЕТО 2,8-9
Христос стана за нас послушен дори до смърт, и то смърт кръстна. Затова и Бог Го високо въздигна: и Му даде име, по-горно от всяко име.
ЕВАНГЕЛИЕ
Страданието на нашия Господ Исус Христос според Иван. 18,1-19142
Хванаха Исуса и Го вързаха.
В онова време: Исус, като излезе с учениците Си отвъд потока Кедрон, където имаше градина, в която влезе Сам Той и учениците му. А това място знаеше и Юда, който щеше да Го предаде, защото Исус често се събираше там с учениците Си.
Тогава Юда, като взе една чета войници и слуги от първосвещениците и фарисеите, дохожда там с фенери, светила и с оръжие. А Исус, знаейки всичко, каквото щеше да стане с Него, излезе и им рече: „Кого търсите?”
Отговориха Му: „Исуса Назорея.”
Исус им казва: „Аз съм.” С тях стоеше Юда, който Го предаваше. И като им рече: „Аз съм”, те се дръпнаха назад и паднаха на земята. Пак ги попита: „Кого търсите?” Те рекоха: „Исус Назорея”.
Исус им отговори: „Казах ви, че съм Аз; и тъй, ако Мене търсите, тях оставете да си отидат.” За да се сбъдне словото, казано от Него: „От ония, които си ми дал, никого не погубих.”
А Симон Петър, който имаше нож, измъкна го, удари слугата на първосвещеника и му отряза дясното ухо. Името на слугата беше Малх.
Но Исус рече на Петър: „Тури ножа си в ножницата; да не изпия ли чашата, която Ми е дал Отец?”
Отведоха Исуса първом при Анна.
Тогава четата и хилядникът и слугите юдейски хванаха Исуса и Го вързаха и отведоха Го първом при Анна; защото той беше тъст на Кайяфа,който през нея година беше първосвещеник. А Кайяфа беше оня, който бе дал на юдеите съвет, че „е по-добре един човек да погине за народа.”
След Исуса вървяха Симон Петър и другият ученик. А тоя ученик беше познат на първосвещеника, и влезе с Исуса в двора първосвещеников. А Петър стоеше вън до вратата. Другият пък ученик, който беше познат на първосвещеника, излезе, та говори на вратарката, и въведе Петър. Тогава слугинята вратарка казва на Петър: „Да не си и ти от учениците на този човек?”
Той отговори: „Не съм.” А робите и слугите бяха си наклали огън, понеже беше студено, и стояха, та се грееха. Петър стоеше с тях и се грееше.
А първосвещеникът попита Исуса за учениците Му и за учението Му. Исус му отговори: „Аз открито говорих на света; Аз винаги съм поучавал в синагогите и в храма, дето отвред се събират юдеите, и скришом нищо не съм говорил. Защо питаш Мене? Питай ония, които са слушали, що съм им говорил; ето, те знаят, що съм говорил.”
Когато Той каза това, един от слугите, който стоеше наблизо, удари плесница на Исуса и рече: „Тъй ли отговаряш на първосвещеника?”
Исус му отвърна: „Ако говорих зле, докажи злото; ако ли пък -добре, защо Ме биеш?”
Тогава Анна Го прати вързан при първосвещеника Кайяфа.
Не си ли и ти от Неговите ученици? Не съм.
А Симон Петър стоеше и се грееше. И рекоха му: „Да не си и ти от Неговите ученици?”
Той се отрече и каза: „Не съм”.
Един от слугите първосвещеникови, сродник на онзи, комуто Петър бе отрязъл ухото, казва: „Не те ли видях аз в градината с Него?” Петър пак се отрече; и тозчас петел пропя.
Моето царство не е от този свят.
Поведоха Исуса от Кайяфа в преторията. Беше заран; и те не излязоха в преторията, за да се не осквернят, та да могат да ядат пасхата. Тогава излезе Пилат при тях и рече: „В какво обвинявате Тоя Човек?”
Отговориха му и рекоха: „Ако той не беше злодеец, не щяхме да ти Го предадем.”
Пилат им рече: „Вземете Го вие и Го съдете по вашия закон.”
Юдеите му рекоха: „Нам не е позволено да убием никого.” За да се сбъдне думата Исусова, която беше казал, когато даваше да се разбере, от каква смърт щеше да умре.
Тогава Пилат пак влезе в преторията и повика Исуса и Му рече: „Ти ли си Юдейският цар?”
Исус му отговори: „От себе си ли говориш това, или други ти казаха за Мене?”
Пилат отговори: „Та аз юдеин ли съм? Твоят народ и първосвещениците Те предадоха на мене: Какво си сторил?”
Исус отговори: „Моето царство не е от тоя свят; ако беше царството Ми от тоя свят, Моите слуги щяха да се борят, за да не бъда предаден на юдеите; но сега царството Ми не е оттук.”
А Пилат Му рече: „И тъй, цар ли си Ти?”
Исус отговори: „Ти казваш, че съм цар. Аз за това се родих, и затова дойдох на земята, за да свидетелствувам за истината; всеки, който е от истината, слуша гласа Ми.”
Пилат Му рече: „Що е истина?”
И като каза това, пак излезе при юдеите и им рече: „Аз не намирам никаква вина у Него. Но у вас има обичай, да ви пускам едного за Пасха; желаете ли да ви пусна Царя Юдейски?”
Тогава пак закрещяха всички, казвайки: „Не Него, а Варава.” Варава пък беше разбойник.
Здравей, Царю Юдейски!
Тогава Пилат хвана Исуса и Го бичува. И войниците, като сплетоха венец от тръни, наложиха Му го на главата и Му облякоха багреница. И идваха при Него и думаха: „Радвай се, Царю Юдейски”; и Му удряха плесници.
Пилат пак излезе вън и им рече: „Ето, извеждам ви Го, за да разберете, че не намирам у Него вина.” Тогава Исус излезе вън с трънения венец и в багреница. И рече им Пилат: „Ето Човекът!”
А когато първосвещениците и слугите Го видяха, завикаха и казваха: „Разпни, разпни Го?”
Пилат им казва: „Вие Го вземете и разпнете, защото аз не намирам у Него вина.”
Юдеите му отговориха: „Ние имаме закон, и по нашия закон Той трябва да умре, защото Себе си направи Син Божий.”
Когато Пилат чу тая дума, повече се уплаши. И пак влезе в преторията и рече на Исуса: „Отде си Ти?” Но Исус му не даде отговор. Пилат Му казва: „На мене ли не отговаряш? Не знаеш ли, че имам власт да Те разпна, и власт да Те пусна?”
Исус отговори: „Ти не щеше да имаш над Мене никаква власт, ако ти не бе дадена свише; затова по-голям грях има оня, който Ме предаде на Тебе.”
Махни Го! Махни Го! Разпни Го!
От тогава Пилат търсеше случай да Го пусне. Юдеите обаче викаха и казваха: „Ако пуснеш Тоя, не си приятел на кесаря. Всеки, който прави себе си цар, е противник на кесаря.” Пилат, като чу тая дума, изведе вън Исуса и седна на съдището, на мястото, наречено Литостротон, а по еврейски Гавата. Тогава беше петък пред Пасха, около шестия час.
И рече Пилат на юдеите: „Ето вашия цар!”
Ала те завикаха: „Премахни Го, премахни, разпни Го!”
Пилат им казва: „Вашия цар ли да разпна?”
Първосвещениците отговориха: „Ние нямаме друг цар освен кесаря.”
И тогава им Го предаде, за да бъде разпнат.
Разпънаха Го, а с Него и други двама.
И взеха Исуса и Го поведоха. И носейки кръста Си, Той излезе на мястото, наречено Лобно, по еврейски Голгота; там Го разпнаха, и с Него други двама, от едната и от другата страна, а посред – Исуса. А Пилат написа и надпис, и го постави на кръста. Написано беше: „Исус Назорей, Цар Юдейски.” Тоя надпис четоха мнозина от юдеите, понеже беше близо до града мястото, дето Исус бе разпнат, и написаното бе по еврейски, гръцки и латински.
А първосвещениците юдейски казваха на Пилат: „Недей писа: Цар Юдейски, но че Той каза: Цар Юдейски съм.”
Пилат отговори: „Каквото писах, писах.”
Разделиха помежду си дрехите му.
Войниците пък, като разпнаха Исуса, взеха дрехите Му (и ги разделиха на четири дяла, по един на всеки войник) и хитона. Хитонът не беше шит, а изтъкан цял отгоре до долу. Тогава рекоха си един другиму: „Да не го раздираме, а да хвърлим за него жребие, чий да бъде: за да се сбъдне реченото в Писанието: „разделиха дрехите Ми помежду си и за одеждата Ми хвърлиха жребие.” Тъй направиха войниците.
Ето Твоят Син. – Ето твоята майка.
При кръста Исусов стояха майка Му и сестрата на майка Му, Мария Клеопова, и Мария Магдалина. А Исус, като видя майка Си и стоещия там ученик, когото обичаше, казва на майка Си: „Жено, ето син Ти!” После казва на ученика: „Ето майка ти!” И от оня час ученикът я прибра при себе си.
Свърши се!
След това Исус, като знаеше, че всичко вече е свършено, за да се сбъдне Писанието, казва: „Жаден съм.” Там имаше съд, пълен с оцет. Войниците напоиха гъба с оцет, надянаха я на исопова тръст и поднесоха на устата Му. А когато Исус вкуси от оцета, рече: „Свърши се!” И като наведе глава, предаде дух.
Тук се коленичи и пази кратко мълчание.
И веднага протече кръв и вода.
И понеже тогава беше петък, юдеите, за да не останат телата върху кръста в събота (защото оная събота беше велик ден), помолиха Пилата, да им пребият пищелите и да ги снемат. Тогава дойдоха войниците и пребиха пищялите на първия и на другия, разпнат с Него. А когато дойдоха при Исуса и Го видяха вече умрял, не Му пребиха пищелите; но един от войниците прободе с копие ребрата Му, и веднага изтече кръв и вода.
И който видя, засвидетелствува, и свидетелството му е истинско; и той знае, че говори истина, за да повярвате вие. Защото това стана, за да се сбъдне Писанието: „Кост Негова няма да се строши.” И пак друго Писание казва: „Ще погледнат на Тоя, когото прободоха.”
Повиха тялото Исусово в повивки с благоухания.
След това Йосиф, от Ариматея (ученик Исусов таен, поради страх от юдеите), помоли Пилата да снеме тялото Исусово, и Пилат позволи. Той дойде и сне тялото Исусово.
Дойде също и Никодим (който беше ходил изпреди при Исуса нощем) и донесе от около сто литри смес от смирна и алой. Тогава взеха тялото Исусово и го обвиха в повивки с благовонията, както по обичая си юдеите погребват. На онова място, дето беше разпнат, имаше градина, и в градината – нов гроб, в който още никой не бе полаган. Там положиха Исуса, поради петъка, понеже гробът беше наблизо.
Това е слово Господне.
Уебсайтът използва „бисквитки“ с цел предоставяне на услуги и в съответствие с декларацията за поверителност. Декларация за поверителностПРИЕМАМ
Privacy & Cookies Policy
Декларация за поверителност
1. Дефиниции
С цел този документ да бъде по-лесен за четене ще използваме някои съкращения. Например, когато казваме „Breviar“, става дума за сайта breviar.capucini.bg.
Продуктът breviar е собственост и се управлява от Малките братя капуцни – делегатура в България, за по-кратко „капуцини“, „нас“ или „ние“ навсякъде в декларацията. Ние разрешаваме използването на Breviar от потребители. Когато имаме предвид и двата вида потребители, ще използваме термина „потребители“ или „вие“.
Използвайки Breviar, вие приемате тази декларация за поверителност и нейните условия. Моля, прочетете внимателно тези условия.
2. Приемане на условията за ползване
Приветстваме всички въпроси или коментари, които може да имате относно тази декларация за поверителност и практиките ни за поверителност. Ако имате някакви въпроси или коментари, можете да се свържете с нас на webcapucini[a]gmail.com.
3. Автоматични технологии за събиране на данни
• Бисквитки и други подобни технологии. Използваме „бисквитки“ и подобни технологии (напр. пикселни маркери, пиксели, тагове и идентификатори на устройства). Важно е да се знае, че не използваме „бисквитки“ или подобни технологии, за да подпомагаме реклами на трети страни, които взимат предвид вашите интереси.
• Повечето интернет браузъри приемат „бисквитки“ и други подобни на тях технологии по подразбиране. Въпреки това те могат да бъдат контролирани и отказани напълно посредством настройките на браузъра и подобни инструменти.
• Съгласявайки се с нашата декларация за поверителност, вие приемате използването на „бисквитки“ и подобни технологии, описани в тези правила. Ако използвате Breviar, без да променяте браузъра или настройките на устройството, за да деактивирате „бисквитките“, ще приемем, че сте съгласни да получавате всички „бисквитки“, предоставени чрез Breviar.
• Можем да събираме информация за вашия компютър, мобилно устройство и интернет връзка, включително уникалния идентификатор на устройството, IP адреса, операционната система, типа на браузъра и информацията за мобилната мрежа.
• Ако не искате да събираме тази информация, трябва да преустановите използването си на Breviar.
4. Вашите съобщения директно до нас
Ние събираме информация за вас, когато изпращате и получавате съобщения или когато установявате връзка с нас, включително когато изпращате лична информация или заявки на имейла webcapucini[a]gmail.com през уебсайта breviar.capucini.bg. Ние запазваме тези съобщения, за да обработим вашите запитвания, да отговорим на вашите искания и да подобрим нашите услуги.
5. Лична информация
Breviar постоянно търси нови и иновативни методи, за да представи Breviar по по-увлекателен начин с цел повишаване на интереса към Библията. Това подобряване на Breviar може да означава събиране на нови данни или нови начини за използване на данните. Поради непрекъснатата динамика в Breviar, ние непрестанно се стремим да предлагаме иновативни функции, а това от своя страна предполага събирането на нова информация. Ако значително променим видовете лични данни, които събираме, или начина, по който те биват използвани, ще ви уведомим, а също така може да променим и декларацията за поверителност.
6. Събиране на информация от трети страни
Тази декларация за поверителност важи само за сайтове и приложения, които са собственост и се управляват от капуцините. Моля, имайте предвид, че Breviar може да съдържа и линкове към други уебсайтове или приложения. Вие носите отговорност за прегледа на декларациите за поверителност и условията за ползване на тези трети уебсайтове, които решите да свържете със или да посетите през Breviar, за да разберете как тези уебсайтове събират, използват и съхраняват информацията ви. Ние не носим отговорност за декларациите за поверителност, условията за ползване или съдържанието на други уебсайтове или приложения, включително уебсайтове, които свързвате със или посещавате през Breviar.
7. Снимки
Всички снимки, които използваме в Breviar, са взети от www.pexels.com. Cнимките са лицензирани от портала според идеята Empowering Creators. Точният текст на лиценза на английски език можете да намерите на www.pexels.com/photo-license.
8. Текст
• Текстовете на Бревиара са собственост на Католическата междуoбредна епископска конференция в България. Те са използвани със съгласието на оторизирания субект. Дигиталната версия на текстовете е собственост нa капуцините.
• Текстовете за молитвите са взети от: Николов, В. Молитвеник, Плевен, 2015. Те са използвани със съгласието на редактора отец Венцислав Николов. Текстове, които не са от молитвеника, са указани с бележка под линия и се използват тук със съгласието на преводачите от фратерната на Мирския доминикански орден „Св. Екатерина Александрийска“, София.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.